פיזיותרפיה לרצפת אגן

רצפת אגן.JPG

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן היא אזור המוצנע בין רגלינו. הרצפה מורכבת למעשה משרירים, רקמות חיבור וגם עצבים וכלי דם, היוצרים יחד מעין ערסל גמיש בחלקו התחתון של האגן. מעל ערסל זה מונחים איברי האגן  - שלפוחית השתן, הרחם (בגוף האישה) והרקטום.

לכל אחד מן האיברים הללו יש פתח, מעין צינור העובר דרך רצפת האגן: צינור השתן (פתח השופכה), הנרתיק ופי הטבעת.

מה תפקידם של שרירי רצפת האגן?

לשרירי רצפת האגן כמה תפקידים: הפעלה של רפלקסים, המאפשרים לנו לשלוט על הצרכים (אגירת צואה ושתן, וריקון שלהם בזמן המתאים); סגירת הסוגרים על ידי כיווץ, בזמן עלייה בלחץ התוך בטני (כמו למשל בעת שיעול או צחוק); הרמה של איברי האגן ושמירה על מנח נכון שלהם בזמן פעילות, כמו גם בזמן מנוחה, דבר החשוב לפעילותם התקינה; תפקידים הקשורים לתפקוד מיני תקין וללידה.

מדוע רצפת האגן חשובה בתפקוד היומיומי?

רצפת אגן בריאה וחזקה חשובה לתפקוד התקין של המערכות שמעליה: השתן, המין והצואה. כאשר השרירים חלשים או אינם מתפקדים, נפגעת יכולתם לתמוך באיברי האגן, וכתוצאה מכך עלולים להופיע סימפטומים כמו: דליפת שתן, דליפת צואה ובמקרים מסוימים גם צניחה של איברי האגן, כמו רחם או שלפוחית שתן. יש לציין כי גם שרירים מכווצים יתר על המידה עלולים לגרום לכאבים וכן להפרעה ביחסי מין.

למי מיועד הטיפול ברצפת האגן?

נשים הסובלות מליקויים ברצפת האגן: דליפת שתן, דליפת צואה, עצירות, צניחת איברים, כאבי אגן וכאבים בזמן קיום יחסי מין. נשים בהריון ואחרי לידה. גברים הסובלים מקשיי התרוקנות וכאבי אגן.

מהו הטיפול הפיזיותרפי ברצפת האגן?

היות והשרירים ברצפת האגן הם שרירים שניתן להפעיל באופן רצוני, אז אנו יכולים לשלוט בכיווצם והרפייתם, ממש כמו שמחזקים שרירים בחדר הכושר. יחד עם זאת מה שמבדיל את השרירים הללו מיתר השרירים בגופנו הוא מיקומם. העיסוק בשרירים הנמצאים במיקום אינטימי יכול להעלות תחושות שונות כגון: מבוכה, בושה או דחייה, ולכן הטיפול מתנהל באופן קצת שונה.

בטיפול אני עוסקת בהדרכה ומתן מידע לגבי מבנה רצפת האגן והתפקוד. אני מבצעת תשאול מקיף ובסיומו הערכה גופנית. בדיקה וטיפול בשרירי רצפת האגן נעשית מתוך מקום של שיתוף, לימוד הדרכה ומודעות המטופל/ת ובהסכמתה/ו בלבד.

לבסוף אנו בונים ביחד תכנית טיפול אישית המותאמת ספציפית ליכולות המטופל/ת.

לעתים במסגרת הטיפול אני נעזרת גם במכשיר ביופידבק, המאפשר לראות באופן ויזואלי עד כמה המטופל/ת מפעילה את שרירי רצפת האגן ועל ידי כך להעריך את מידת הכיווץ וההרפיה של השרירים.

האם קופת החולים מממנת את הטיפולים?

קיימים החזרים מקופ"ח לאומית וכללית.

מאת: סיון שיינקופף-ברק,

פיזיותרפיסטית שיקומית (אורטופדיה, נוירולוגיה, שיקום נשימתי)

ומוסמכת באבחון וטיפול ברצפת האגן